ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Bahreyn’deki Körfez İşbirliği Konseyi toplantısında İran ile ilgili dikkat çeken bir rota değişikliğini duyurdu. Washington yönetimi, yıllardır süren gerilimi yapıcı bir diyalogla aşmayı ve yeni anlaşmalar imzalamayı hedefliyor.
Diplomaside yeni sayfa
Rubio, İran ile yapılacak görüşmelerde Körfez ülkelerindeki müttefiklerini dışarıda bırakmayacaklarını belirtti. ABD, olası bir anlaşmanın bölgedeki ortaklarının güvenlik ve ekonomik çıkarlarını gözetmesini şart koşuyor. Bu durum, bölgedeki dengelerin ABD'nin gözetiminde yeniden şekillenmeye çalışıldığını gösteriyor. Sen bu gelişmeyi, bölgedeki tansiyonun düşmesi veya yeni bir bölgesel pazarın kapılarının aralanması olarak okuyabilirsin.
Hürmüz Boğazı'nda kontrol mesajı
ABD yönetimi, İran'ın Hürmüz Boğazı'nda geçiş ücreti talep etmesi gibi hamlelerine ise kapıyı kapattı. Rubio, boğazın uluslararası bir geçiş yolu olduğunu vurgulayarak bu tür girişimleri kabul etmeyeceklerini net bir dille ifade etti. Önümüzdeki günlerde Washington ve Tahran arasındaki bu niyetin somut bir takvime bağlanıp bağlanmayacağını hep birlikte göreceğiz.