Hürmüz Boğazı'ndaki gerilim, dünya ticaretinin en kritik damarlarından birini aylardır tıkamıştı. Şubat ayında yaşanan saldırılar nedeniyle kapanan boğaz, gemiler için büyük bir belirsizlik merkezi haline geldi. Güney Kore yönetimi, mahsur kalan ticari gemilerini çıkarmak için uzun süredir diplomatik ve lojistik bir çaba yürütüyordu.
Gemiler neden bekliyordu
Şubat ayında düzenlenen ABD-İsrail saldırıları sonrası bölgede güvenlik riski had safhaya çıktı. Ticari gemiler rotalarını değiştiremediği için boğazda sıkışıp kaldı. Toplamda 26 gemi bu süreçte hareket edemez hale gelmişti. Güney Kore Denizcilik Bakanlığı, dün 13 geminin güvenli geçişini sağladıktan sonra bugün 8 gemiyi daha bölgeden çıkardı.
Peki bu durum bizi nasıl etkiler
Hürmüz Boğazı, küresel petrol ve emtia sevkiyatının kalbi sayılır. Boğazın açılması, enerji fiyatlarındaki istikrar ve tedarik zincirindeki aksamaların azalması anlamına geliyor. Gemilerin güvenli geçişi, dünya piyasalarında oluşan "kıtlık paniğini" bir nebze olsun dindiriyor. Eğer bu geçişler sorunsuz devam ederse, lojistik maliyetler üzerindeki baskı da hafifleyecektir.
Sırada ne var
Boğazda şu an hala Güney Kore bağlantılı 5 gemi bekliyor. Yetkililer, kalan gemilerin de önümüzdeki günlerde güvenli şekilde rotalarına döneceğini öngörüyor. Bölgedeki güvenlik seviyesinin ne kadar kalıcı olduğu ise önümüzdeki günlerdeki geçiş trafiğiyle netleşecek.