Kuzey Makedonya'nın başkentinde yükselen hava kirliliği, vatandaşları ve çevre aktivistlerini harekete geçirdi; Usje Çimento Fabrikası'nın çalışma izninin yenilenmesine karşı çıkan kalabalık, yetkilileri Avrupa standartlarında adım atmaya çağırdı.
Üsküp sokakları dün yine çevre kriziyle yankılandı. Kentin havasını kirleten en önemli unsurlardan biri olarak görülen Usje Çimento Fabrikası'nın çalışma ruhsatının yenilenmesi süreci, bölge halkı için bir "sağlık mücadelesine" dönüştü. Usje Çimento Fabrikasına Dur Girişimi öncülüğünde bir araya gelen yüzlerce kişi, meclis binası önünde toplanarak taleplerini dile getirdi.
Sloganlarla bakanlığa yürüdüler
Meclis binasından Çevre ve Fiziksel Planlama Bakanlığına kadar yürüyen göstericiler, ellerinde taşıdıkları pankartlarla sanayi çıkarlarının halk sağlığının önüne geçmemesi gerektiğini vurguladı. "Sağlık kardan önce gelir" ve "Üsküp sanayinin değil, vatandaşların şehridir" yazılı dövizler taşıyan eylemciler, eski kurallarla yeni bir izin sürecinin yürütülmesine sert tepki gösterdi.
Bakanlıktan yeni yasa vurgusu
Fabrikanın geçtiğimiz mayıs ayında yaptığı ruhsat yenileme başvurusu, kentteki çevre tartışmalarını yeniden alevlendirdi. Konuyla ilgili açıklama yapan Çevre ve Fiziksel Planlama Bakanı Muhamet Hoxha, temmuz ayında geniş katılımlı bir kamuoyu tartışması planlandığını duyurdu. Bakan Hoxha, verilecek ruhsatın, gelecekte yürürlüğe girecek olan daha katı çevre standartlarını kapsayan yeni yasa çerçevesinde değerlendirileceğini belirterek, sürecin titizlikle takip edileceğini ifade etti.
Dünyanın en kirli kentlerinden biri
Hava kirliliği verilerinde sürekli olarak Avrupa ve dünya genelinde üst sıralarda yer alan Üsküp, bu tür protestolarla yetkililer üzerinde baskı kurmaya çalışıyor. Daha önce de benzer eylemlerle seslerini duyuran aktivistler, fabrikanın çevre üzerindeki olumsuz etkilerinin artık tolere edilemez boyuta ulaştığını savunuyor. Yetkililerin, halkın bu haklı isyanına karşı nasıl bir yol izleyeceği ise merak konusu.