Fındık üreticisinin korkulu rüyası olan kahverengi kokarca zararlısına karşı biyolojik çözüm üretildi. Giresun İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ekipleri, zararlıyı doğal yollarla durdurmak için laboratuvar ortamında yetiştirdikleri samuray arılarını bahçelere saldı.
DOĞAL DÜŞMAN SAHAYA İNDİ
Samuray arıları, kahverengi kokarcanın yumurtalarını bularak parazitliyor ve zararlının çoğalmasını daha başlangıç aşamasında durduruyor. Yetkililer, bu yöntemin kimyasal ilaç kullanımını uzun vadede azaltacağını öngörüyor. Geçen yıl 90 binden fazla arı doğaya salınırken, bu yıl hedeflenen sayı 130 bine çıkarıldı. 2025 yılındaki olumsuz hava koşulları ve zararlı baskısı nedeniyle fındık rekoltesi yüzde 30 düşerek 65 bin tona gerilemişti. Bu hamle, üreticinin verim kaybını durdurmak için atılan en stratejik adım olarak görülüyor.
ÜRETİCİ NE YAPMALI
Vali Mustafa Koç, sadece arıların yeterli olmayacağını, üreticinin de sürece dahil olması gerektiğini hatırlattı. Özellikle kış aylarında ev, depo ve ahır gibi alanlarda temizliğin yapılması, bahçelerde ise ilaçlama takvimine sadık kalınması şart. Fındığın kalitesini korumak için topyekûn bir mücadele yürütülüyor. Şimdi gözler, samuray arılarının doğadaki popülasyonu ne kadar hızlı baskı altına alacağına çevrilmiş durumda.