Gelir İdaresi Başkanlığı'nın yeni düzenlemesiyle milyonlarca işletmeyi yakından ilgilendiren e-Fatura zorunluluğunda geri sayım başladı; uymayanları ise devasa cezalar bekliyor.
Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB), vergi sisteminde dijitalleşmeyi hızlandırmak adına attığı adımlara bir yenisini daha ekledi. 2025 mali yılında 3 milyon TL ve üzerinde ciro elde eden işletmeler için e-Fatura ve e-Arşiv sistemine geçiş süreci resmen start aldı. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, yasal uyum süreci için son tarihin 1 Temmuz olduğunu hatırlatarak, işletmeleri vakit kaybetmeden gerekli altyapı çalışmalarını tamamlamaları konusunda uyardı.
Kritik sektörlerde ciro sınırı aranmıyor
Yeni düzenleme sadece ciro kriterine dayalı değil; bazı sektörler için ciro miktarına bakılmaksızın sisteme dahil olma zorunluluğu getirildi. Özellikle akaryakıt dağıtımı, tütün ve alkol üretimi, e-ticaret platformları, yaş meyve-sebze ticareti ile uğraşan mükellefler bu kapsama alındı. Ayrıca sağlık kuruluşları, otomotiv sektörü, konaklama tesisleri ve elektrikli araç şarj istasyonu işletmecileri de dijital dönüşümün zorunlu olduğu faaliyet kolları arasında yer alıyor.
Fiziki faturada ağır yaptırım kapıda
İşletmeler, faturalandırma süreçlerini GİB’in sunduğu altyapı üzerinden veya yetkili özel entegratörler aracılığıyla dijital ortama taşıyabilecek. Ancak bu zorunluluğu göz ardı ederek eski usul fiziki fatura düzenlemeye devam edenleri ciddi mali yaptırımlar bekliyor. Vergi Usul Kanunu kapsamında uygulanacak cezalar oldukça caydırıcı seviyelerde. 2026 yılı özel usulsüzlük cezası üst sınırının 17 milyon TL’ye ulaştığı sistemde, kesilecek ceza tutarlarının fatura bedelinin yüzde 10'una kadar çıkabileceği belirtiliyor. Uzmanlar, işletmelerin mağduriyet yaşamaması için geçiş sürecini son güne bırakmamaları gerektiğinin altını çiziyor.