Havadis | İstanbul | Elektrik şebekelerine 10 yılda 50 milyar dolarlık dev yatırım

Elektrik şebekelerine 10 yılda 50 milyar dolarlık dev yatırım

Türkiye'nin artan enerji ihtiyacını karşılamak için elektrik şebekeleri yenileniyor. Önümüzdeki 10 yılda 50 milyar dolarlık altyapı yatırımı yapılacak.

Türkiye'nin artan enerji ihtiyacını karşılamak için elektrik şebekeleri yenileniyor. Önümüzdeki 10 yılda 50 milyar dolarlık altyapı yatırımı yapılacak.

Elektrik şebekelerine 10 yılda 50 milyar dolarlık dev yatırım
KAYNAK: İhlas Haber Ajansı

Elektrikli araçların yaygınlaşması, veri merkezlerinin artışı ve sanayideki dijitalleşme Türkiye’nin elektrik tüketimini hızla yukarı taşıyor. Enerji sektörünü yönetenler, mevcut şebekelerin bu yoğun tempoyu taşıyabilmesi için büyük bir dönüşümün şart olduğunu belirtiyor. Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği (Elder), önümüzdeki 10 yıllık süreçte şebekelerin "Dağıtım 2.0" vizyonuyla yeniden inşa edileceğini duyurdu.

Şebekeler neden yenileniyor

Türkiye’nin elektrik tüketimi son 12 yılda yüzde 50 artarak 361 teravatsaate ulaştı. 2035 yılına gelindiğinde bu rakamın 510 teravatsaat seviyesine çıkması bekleniyor. Sadece tüketim değil, sisteme bağlı abone sayısı da 52 milyona yükseldi. Artan bu yükü yönetebilmek için sadece daha fazla elektrik üretmek yetmiyor; enerjiyi evlere ve fabrikalara taşıyan "omurganın" yani dağıtım hatlarının da akıllı ve esnek hale gelmesi gerekiyor. 50 milyar dolarlık yatırım, hatların güçlendirilmesi, dijitalleşme ve siber güvenlik gibi kritik alanlara aktarılacak.

Peki bu durum sizi nasıl etkileyecek

Bu yatırım, elektrik kesintilerinin azalması, daha kaliteli enerji hizmeti ve yenilenebilir kaynakların sisteme daha hızlı entegre edilmesi demek. Ayrıca evinin çatısına güneş paneli kuran veya elektrikli aracını şarj eden kullanıcılar, bu "akıllı şebekeler" sayesinde enerjiyi daha verimli yönetebilecek. Sektör temsilcileri, sistemin Avrupa’daki en büyük altyapılardan biri haline geleceğini öngörüyor. Yatırımların tamamlanmasıyla birlikte, Türkiye'nin elektrik altyapısı 2027 yılı itibarıyla Avrupa’nın zirvesine yerleşebilir.

Sırada ne var

2026-2030 yılları arasında planlanan 18,5 milyar dolarlık ilk etap yatırımlarıyla şebekelerin iklim krizine ve afetlere karşı dayanıklılığı artırılacak. Uzmanlar, şebeke yatırımlarının yanı sıra bireysel tasarrufun da önemli olduğunu hatırlatıyor. Özellikle yaz aylarında klima kullanımında 24 derece hedefi, sistem üzerindeki aşırı yükü hafifletmek için kritik bir adım olarak görülüyor.

Yorumlar
Yorum yazma kurallarını okumuş ve kabul etmiş sayılırsınız