Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra’da düzenlenen Enerji Dönüşümü Diyaloğu toplantısında küresel iklim hedeflerini masaya yatırdı. COP31 Başkanı olan Kurum, sadece iddialı hedefler koymanın yetmediğini, bu hedeflere ulaşacak somut ve ölçülebilir adımların atılması gerektiğini vurguladı.
Temiz enerjiye geçişin sadece teknoloji sahibi ülkelerin yarışı haline gelmemesi gerektiğini savunan Kurum, gelişmekte olan ülkelerin finansmana erişiminin hayati önem taşıdığını hatırlattı. Bakan Kurum, sürecin adil bir kalkınma modeliyle desteklenmemesi durumunda küresel eşitsizliklerin derinleşebileceği uyarısında bulundu.
Hedefler nasıl hayata geçecek
Bakanlık, 2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminin yüzde 35’inin elektrikli kaynaklardan sağlanmasını hedefliyor. Bu hedefe ulaşmak için Uluslararası Enerji Ajansı ile stratejik bir iş birliği yürütülüyor. Kurum, önümüzdeki dönemde bu hedefin yol haritasını ortaya koyacak özel bir raporun yayınlanacağını duyurdu. İş dünyasının da yüzde 90 oranında elektrifikasyon sürecine hazır olduğunu belirten Kurum, reel ekonominin bu dönüşümü desteklediğini ifade etti.
Şehirler ve binalar nasıl dönüşecek
Enerji dönüşümü sadece üretimle sınırlı kalmayacak. Bakan Kurum’un açıkladığı yeni hedefler arasında binalardaki enerji tüketim yoğunluğunu yüzde 25, atık miktarını ise yüzde 50 oranında düşürmek yer alıyor. Türkiye’nin Sıfır Atık vizyonuyla edindiği tecrübeleri COP31 sürecine taşıyacaklarını söyleyen Kurum, "Artık söz verme değil, uygulama zamanı" mesajı verdi. Bu adımlar, önümüzdeki 10 yıl içinde şehirlerimizin enerji verimliliği odaklı bir yapıya dönüşeceğini gösteriyor.