Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra'daki yatırım forumunda Türkiye'nin gelecek on yılını şekillendirecek enerji vizyonunu paylaştı. Bakan, yenilenebilir enerjiden nükleer santrallere kadar geniş bir yelpazede toplam 200 milyar dolarlık bir yatırım hedefi belirlediklerini duyurdu.
Geleceğin enerji altyapısı nasıl kurulacak
Bakan Bayraktar, Türkiye'nin elektrik şebekesini modernize etmek için 80 milyar dolarlık bir bütçeye ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. Yenilenebilir enerjinin toplam üretimdeki payını yüzde 70'e çıkarmayı hedefleyen Türkiye, önümüzdeki dönemde 120 gigavatlık yeni güneş ve rüzgar kapasitesi kuracak. Nükleer cephesinde ise Akkuyu'nun yanı sıra Sinop ve Trakya'ya kurulacak santrallerle toplamda 12 reaktöre ulaşılması planlanıyor. Bu yatırımlar sayesinde Türkiye, 2053 net sıfır emisyon hedefine adım adım yaklaşıyor.
Peki bu durum sizin hayatınızı nasıl etkileyecek:
Bu büyük dönüşüm, sadece enerji üretimini değil, doğrudan hanelerin kullanımına sunulan kaynakları da etkiliyor. Örneğin, Karadeniz’deki yerli gaz üretimi sayesinde yıl sonunda hane sayısı iki katına çıkacak ve 2028'de 17 milyon hane kendi gazını kullanır hale gelecek. Yani enerji bağımsızlığı arttıkça, dışa bağımlılıktan kaynaklanan fiyat dalgalanmalarının hane bütçesi üzerindeki baskısının azalması hedefleniyor. Kritik mineraller konusundaki atılımlar ise Türkiye'nin teknoloji üretimindeki yerini sağlamlaştırmayı amaçlıyor.
Bundan sonra ne olacak
Bakanlık, özellikle 'offshore' yani deniz üstü rüzgar enerjisi projeleri için bu yıl ihalelere çıkmaya hazırlanıyor. Uluslararası yatırımcıların bu devasa projeye ne kadar ilgi göstereceği ve finansman akışının hızı, 2035 hedeflerinin takvimine sadık kalınması için kritik rol oynayacak. Türkiye'nin Irak ile olan petrol boru hattı kapasitesini artırma girişimi ise bölgedeki enerji ticaretini hareketlendirecek gibi görünüyor.