Van Gölü'nü yılların getirdiği kirlilikten arındırmak için 2021 yılında başlatılan temizlik operasyonunda sona yaklaşıldı. Van Büyükşehir Belediyesi, göl tabanına biriken ve su kalitesini düşüren balçık tabakasını temizlemek için 14 kilometrelik bir alanda hummalı bir çalışma yürütüyor.

Temizlik çalışmaları ne durumda
Ekipler, bugüne kadar göl tabanından tam 2 milyon 100 bin metreküp dip çamuru çıkardı. Hedeflenen toplam miktar ise 2 milyon 800 bin metreküp. Yani temizliğin büyük bir kısmı tamamlandı. Bu çalışmalar, özellikle gölün su kalitesini artırarak ekolojik dengenin yeniden tesis edilmesini sağlıyor.

Peki bu durum kimi, nasıl etkiliyor
Göl suyuna karışan azot ve fosfor gibi kirleticiler, ileri biyolojik arıtma tesisleri sayesinde artık sudan ayrıştırılıyor. Bu sadece gölün berraklığını artırmakla kalmıyor, aynı zamanda bölgenin simgesi inci kefalinin yumurtlama alanlarını da koruma altına alıyor. Bahçesaray’da yapımı süren yeni tesisle birlikte kentteki tüm ilçelerin atık suları artık kontrol altında olacak. Temiz bir göl, hem turizmi hem de yerel balıkçılığı doğrudan olumlu etkiliyor.
Sırada ne var
Kalan 700 bin metreküplük çamur temizlendiğinde projenin ilk büyük aşaması resmen bitecek. Van, arıtma tesisi olmayan ilçe bırakmamayı hedefliyor. Çalışmalar bittiğinde Van Gölü’nün yıllardır süregelen kirlilik sorununda tarihi bir sayfa kapanmış olacak.